Leerlingen Zuyderzee Lyceum plaatsen tijdcapsule

Drie leerlingen van het Zuyderzee Lyceum in Lemmer hebben donderdagmiddag samen met de bestuurder van VariO Onderwijsgroep en de directeur van de school een tijdcapsule geplaatst in de fundering van de nieuwe school. De tijdcapsule hebben ze geplaatst om te vieren dat het fundament van de school nu echt staat.

Briefjes
De afgelopen weken zijn alle leerlingen druk geweest met het schrijven van briefjes om de tijdcapsule mee te vullen. Ze hebben antwoord gegeven op vragen als ‘Wat zijn volgens jou de belangrijkste kenmerken van het huidige onderwijs?’ en ‘Hoe denk je dat het onderwijs er in de toekomst uitziet?’. Wat doen mensen van jouw leeftijd in hun vrije tijd, welke hobby’s hebben ze? En wat denk je dat deze mensen in de toekomst in hun vrije tijd doen? “Er kwamen hele leuke, verrassende, bijzondere en creatieve antwoorden voorbij. De leerlingen hebben allemaal erg hun best gedaan om er iets van te maken”, vertelt docente mevrouw Groen. Zij verzorgde de kaarten met vragen waar de leerlingen uit konden kiezen. Om te zorgen dat de capsule over vele jaren bij een eventuele volgende nieuwbouw niet vergeten wordt, komt er ook een bordje bij te hangen. “Wat zal het leuk zijn als de capsule dan weer geopend wordt.

In de fundering
Onder grote belangstelling is de tijdcapsule diep weggestopt in de fundering. Goed beschermd met bouwschoenen en helm betraden de leerlingen Senna, Vienna en Nienke de bouwplaats. Ze werden nog wel even aan het werk gezet, er moest namelijk nog een gat gegraven worden. Een groot applaus voor de dames volgde toen de klus geklaard was. Wie weet horen ze ooit nog een keer, over een jaar of 50, dat de capsule geopend is door een hele nieuwe generatie leerlingen.