Lichamelijke opvoeding

Sport en bewegen vinden wij heel belangrijk!

Op het Zuyderzee Lyceum vinden we sport en bewegen voor onze leerlingen erg belangrijk. Niet alleen omdat het goed voor je lichaam is, maar ook omdat je veel samenwerkt met de andere leerlingen op een veilige, actieve en plezierige manier. Op de basisschool heet het vak ‘gym’, maar op het Zuyderzee Lyceum is de naam ‘Lichamelijke Opvoeding’ (L.O.). Dit zegt het dus eigenlijk al: je leert tijdens de lesuren L.O. veel over de sporten, je bent erg actief met je lichaam bezig en we hopen dat je ook op latere leeftijd voordelen ondervindt van hetgeen wij jou op de middelbare school geleerd hebben.

Vanaf de eerste klas bieden we jou ongeveer 25 verschillende sporten aan. De spelletjes die je veel op de basisschool deed worden wat meer vervangen door sporten waarbij we steeds meer naar de ‘echte’ regels gaan. Allerlei onderdelen uit atletiek, turnen, zelfverdediging, bewegen en muziek en spel komen er in de leerjaren voorbij. We kunnen daarbij gebruik maken van mooie sportaccommodaties en materialen, voor zowel binnen als buiten!

Wil je meer weten? Download dan hier onze flyer.

Sporttalent?
Ben je een sporttalent en wil je graag veel tijd besteden aan de ontwikkeling van dit talent? Dan kunnen we het schoolprogramma aanpassen aan jouw (sport)activiteiten. Dit betekent dus een lesprogramma op maat.

Gymkleding

Op onze school is de leerling verplicht om tijdens de lessen L.O. sportkleding te dragen: een zwarte broek en een oranje T-shirt. Deze kleding wordt met het schoolembleem verstrekt. Alle sportkleding kan iedereen zelf aanschaffen en bestellen via de webshop

Waarom een tenue?
De belangrijkste reden voor het dragen van het schooltenue is dat dit voor ons de enige manier is om te controleren of je tijdens de L.O.-lessen niet dezelfde kleding draagt als ervoor of daarna. We vinden dat niet hygiënisch en ook je klasgenoten zullen dat waarschijnlijk niet waarderen.

Labelen
Omdat de schoolkleding die je hebt aangeschaft nogal duur is, nog even het volgende: voorzie de kleding meteen van je naam! In het label van het broekje en het T-shirt kun je de naam noteren. Mocht je iets zijn kwijtgeraakt dan heb je de volgende mogelijkheden om te zoeken:

• Zowel op onze buitenlocatie als bij de gymzalen staat een mand met gevonden voorwerpen. Vraag of je daar even in mag kijken;
  • Loop aan het eind van de dag nog een keer door de school. Soms hebben leerlingen dezelfde tassen en heeft iemand per ongeluk jouw spullen meegenomen en de tas toch ergens anders neergehangen;
  • Vraag de conciërges van de schoolgebouwen of zij het misschien gevonden hebben. Tenslotte nog even iets over de sportschoenen. Uiteraard gaan wij ervan uit dat je de (sport)schoenen die je buiten draagt niet in de gymzaal gebruikt! In de gymzaal zijn gekleurde zolen wel toegestaan, mits ze maar ‘non-marking’ zijn. Ze mogen dus niet afgeven op de sportvloer. Twijfel je hierover, dan kun je het bij jouw docent navragen.

Schoenen
Op onze sportvelden (buitenlocatie) zijn voetbalschoenen niet toegestaan. Dit in verband met de veiligheid voor jouw klasgenoten en ook de staat van het veld. Het liefst wel schoenen met veel kleine nopjes, bijvoorbeeld hockeyschoenen. We sporten buiten vooral veel op kunstgras, maar we gebruiken ook de grasvelden. Hierom is het raadzaam om altijd een paar extra sokken in je tas mee te nemen naar L.O. Bij nat gras heb je vervolgens altijd nog een paar droge sokken bij je voor de rest van de dag.

Activiteiten

Door de vakgroep LO worden gedurende het schooljaar diverse activiteiten georganiseerd. Denk aan skiën, schaatsen, sporttoernooien binnen en buiten.

Van je gymdocent krijg je meer informatie over deze activiteiten.

Meer informatie over de skireis vind je hier.